جدید ترین مقالات - توسعه فردی، روانشناسی،سبک زندگی،آموزش های کاربردی،علمی، فرهنگی خبری
روش های سریع و آسان درباره
ابزارهای کاربردی گوگل

روش های سریع و آسان درباره ابزارهای کاربردی گوگل

در این مقاله قصد داریم به معرفی ابزارهای کاربردی گوگل بپردازیم. اگر شما هم مایل به آشنایی با ابزارهای کاربردی گوگل هستید در ادامه با ما همراه باشید. گوگل به پای ثابت جستجوها تبدیل شده است به طوری که بسیاری در هنگام صحبت کردن به جای کلمه سرچ کردن عبارت گوگل کردن را به کار میبرند.

فارغ از درست یا غلط بودن این عبارت باید گفت محبوبیت گوگل به هیچ عنوان بدون علت نبوده است. این موتور جستجو روز به روز پیشرفته تر میشود و هربار امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. بسیاری از این امکانات به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و او را از مزیت های بی شماری که دارند برخوردار میکنند.

لزوم آشنایی با ابزارهای کاربردی گوگل

آشنایی با کاربردی گوگل و استفاده صحیح از آن ها به شما کمک میکند تا سریعتر به هدف خود دست پیدا کنید. با به کارگیری این ابزارها میتوانید در زمان صرفه جویی نمایید و دانش خود را در زمینه های مختلف گسترش دهید. علاوه بر این آشنایی با ابزارهای کاربردی گوگل سبب میشود تا در هزینه های وب سایت نیز صرفه جویی شود.

ابزارهای کاربردی گوگل در زمینه سئو نیز بسیار موفق عمل نموده اند، به صورتی که بدون استفاده از آن ها پیشرفت در سئو عملا غیر ممکن است. با ثبت کردن سایت در این افزونه ها در واقع سایت به تائید گوگل میرسد و فرآیند ایندکس شدن مطالب آن آغاز خواهد شد.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای  موتور های جستجو

با وجود این مزیت ها فرقی نمیکند که شما مدیر و صاحب یک وب سایت هستید یا از گوگل تنها برای کارهای شخصی تان استفاده میکنید. آشنایی با ابزارهای کاربردی گوگل برای تان مفید واقع خواهد شد.

ابزارهای کاربردی گوگل در زمینه سئو

سئو را میتوان اصلی ترین دغدغه صاحبان وب سایت دانست. در این مسیر گوگل یکی از سختگیرترین موتورهای جستجو است. اما در عین سختگیری ابزارهایی را در اختیار کاربران و سئوکاران قرار داده است که استفاده از آن ها گام برداشتن در مسیر سئو را ساده تر خواهد کرد.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای  موتور های جستجو

در این ابزارهای کاربردی گوگل رابط کاربری به شکل ساده ای تعریف شده است. به گونه ای که با دانستن برخی نکات امکان استفاده و استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن ها برای همه ممکن خواهد بود. یکی از دیگر مزایای ابزارهای گوگل این است که برای استفاده از آن ها نیاز به پرداخت هزینه و یا حق اشتراک نیست. تنها کافی است سایت خود را در آن ها ثبت نمایید.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

  • گوگل سرچ کنسول google search console

این ابزار را با نام گوگل وبمستر تولز هم میشناسند. اما در واقع گوگل وبمستر تولز نسخه قدیمی و از رده خارج شده است. پس از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به یک داشبورد حرفه ای برای مشاهده وضعیت وب سایت تان دست پیدا خواهید کرد.

پاین ابزار آمار و اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید از آن ها برای سئوی سایت استفاده نمایید. برای مثال میتوانید ببینید که سایت شما چندبار در نتایج گوگل به نمایش در آمده است و کدام صفحات در جذب کاربران موفق تر بوده اند.

  • گوگل آنالیتیکس google آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار برای تجزیه و تحلیل وب سایت و میزان بازدیدهای آن است. در آنالیتیکس میتوانید بررسی کنید که هر صفحه چه میزان بازدید داشته است و بیشترین بازدید متعلق به کدام بخش بوده است. همچنین امکان بررسی کاربران جدید و قدیمی را خواهید داشت. یکی دیگر از امکانات گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل رفتار کاربران است.

استفاده درست از این اطلاعات کمک میکند تا فعالیت ها و سیاست های وب سایت را به گونه ای جلو ببرید که منجر به جذب بیشتر مخاطب شود.گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا راه های ورود کاربران به وب سایت را هم بررسی نمایید. با این کار خواهید دید که فعالیت در کدام بخش شما را به نتایج بهتری میرساند. همچنین خواهید دید که در کدام بخش ها ضعیف عمل نموده اید.

  • گوگل تگ منیجر google tag manager

استفاده از تگ های مختلف در سایت از مدت ها پیش متداول بوده است. این کار مشکلاتی را هم به همراه داشت. برای مثال اعمال تغییر در سایت و استفاده از این تگ ها یک کار حرفه ای بود که برنامه نویس ها قادر به انجام آن بودند. اما با استفاده از ابزار مدیریت تگ که گوگل معرفی و عرضه کرده است، این کار بسیار ساده تر شده است. گوگل تگ منیجر به شما کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز را از سایت استخراج کرده و برای آینده و بهینه سازی وب سایت برنامه ریزی کنید.

بهره وری-بهینه سازی

  • گوگل اینسایت google insight

یکی دیگر از برنامه هایی که میتواند شما را درمسیر بهینه سازی سایت و سئو یاری دهد گوگل اینسایت است. میتواند بیشترین میزان جستجوی انجام شده را در محل ها و زمان های مختلف به شما نشان دهد. این کار میتواند به هدفمند تر شدن تولید محتوا کمک کند.

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

  • گوگل ترندز google trends

تعیین میزان محبوبیت کلمه کلیدی همواره یکی از دغدغه های سئوکاران بوده است. با بکارگیری گوگل ترندز میتوانید کلمه کلیدی های مشابه را یافته و حتی میزان محبوبیت کلمه کلیدی را بر اساس یک زمان و مکان خاص بسنجید. استفاده از گوگل ترندز یک گام اساسی در سئو و بهینه سازی وب سایت است. گوگل ترندز میزان محبوبیت یک کلمه کلیدی را از نگاه کاربران به شما نشان خواهد داد و همچنین کلمات کلیدی مشابهی را پیشنهاد میکند.

مقاله دیگر :   ترفندهای بی نظیر دربارهانتشار مقالات

بهینه سازی سایت برای  موتورهای جستجو (سئو)

  • گوگل پلنر google keyword planner

گوگل پلنر را میتوان یکی از کمک کننده ترین ابزارها در تحقیق کلمه کلیدی دانست. برای اینکه در سئو به جایگاه مناسبی دست پیدا کنید لازم است محتوای مناسب تولید نمایید. سنگ بنای یک محتوای خوب تحقیق کلمه کلیدی است. از آنجایی که گوگل پلنر یکی از زیرمجموعه های گوگل ادوردز است برای استفاده از گوگل کیورد پلنر لازم است در نیز حساب کاربری داشته باشید.

گوگل ادسنس google adsense

این ابزار کمی متفاوت است. به این صورت که به شما در راستای بهبود سایت کمک نمیکند. اما با ثبت سایت و درج کد تبلیغات آن میتوانید به درآمد برسید. اینکه درآمد شما در گوگل ادسنس چقدر خواهد بود به عوامل مختلفی از جمله ترافیک وب سایت بستگی دارد.

ابزارهای کاربردی گوگل برای استفاده های روزانه و شخصی

علاوه بر در زمینه های دیگر هم ورود کرده است. و در برخی از این بخش ها ابزارهای فوق العاده ای را در اختیار کاربران قرار داده است.

  • گوگل درایو google drive

  • گوگل داکس google docs

اگر میخواهید یک متن عریض و طویل را از نظر عاری بودن از غلط های املایی بررسی نمایید گوگل داکس بهترین انتخاب است. کافی است متن مورد نظرتان را در این ابزار کپی یا بارگذاری کنید. گوگل داکس در کمترین زمان ممکن کلماتی که از نظر املایی غلط هستند را با کشیدن خط در زیر آن ها برای شما مشخص میکند. گوگل داکس برای تمام زبان ها قابل دسترس است. از این ابزار میتوان به عنوان جایگزین آنلاین ورد نیز استفاده کرد.

  • گوگل ترنسلیت google translate

مترجم گوگل یکی دیگر از ابزارهایی است که احتمالا تا کنون بارها با آن سروکار داشته اید. گوگل ترنسلیت به سادگی متون مختلف را برای شما ترجمه میکند. فرقی نمیکند که متن مورد نظر شما به چه زبانی نوشته شده است و شما قصد ترجمه آن را به کدامیک از زبان های مطرح دنیا دارید. گوگل ترنسلیت در خدمتگزاری حاضر است.

  • گوگل بوکس google books

گوگل بوک سرویسی است که با جستجوی آن در گوگل میتوانید به هزاران نسخه کتاب دسترسی داشته باشید. اگر اهل کتاب خواندن هستید احتمالا پس از بازدید از گوگل بوک به یکی از طرفداران پر و پا قرص آن تبدیل خواهید شد. این ابزار در ایران فیلتر نیست و با استفاده از آن میتوانید به دنیایی از کتاب دست پیدا کنید و نسخه الکترونیکی آن ها را مطالعه نمایید.

  • گوگل پک google pack

علاوه بر ابزارهایی که در این بخش معرفی شد کمپانی گوگل اپلیکیشن های بسیاری زیادی را طراحی و روانه بازار کرده است. با گوگل پک میتوانید به مجموعه ای از این ابزارها دسترسی داشته باشید.

  • گوگل اسکالر google scholar

گوگل اسکالر منبعی غنی از مقالات و نشریات علمی منتشر شده است. با استفاده از این سرویس به سادگی امکان مطالعه و بررسی مقالات تخصصی را در حوزه فعالیتی خودتان خواهید داشت.البته برای استفاده از این ابزار و بهره برداری کامل و درست از آن باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. چرا که بیشتر مقالات موجود در گوگل اسکالر به زبان انگلیسی هستند.

  • گوگل اسلاید google slide

این ابزار را میتوان یک جایگزین آنلاین برای پاورپوینت دانست. یکی از قابلیت های گوگل اسلاید این است که با استفاده از آن میتوانید به صورت تیمی روی یک پروژه کار کنید. همچنین افراد مورد نظر شما میتوانند به فایل ها دسترسی داشته باشند. گوگل شیت نیز یک جایگزین آنلاین برای اکسل است. و ابزار گوگل فرم برای تهیه فرم و نظرسنجی از کاربران به کار میرود.

Google sheets، Google form، Google slide و -Google Docs که پیشتر آن را معرفی کرده ایم -تحت عنوان Google Suite شناخته میشوند. در پایان امیدواریم مقاله معرفی ابزارهای کاربردی گوگل برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از مطالبی که در آن ذکر شد در راستای ارتقای کیفیت وب سایت تان استفاده کنید.

محتوای کامل در سایت منبع

وقتی صحبت از خطاهای ۴xx میشه، تفاوت زیادی نداره که شما مدیر سایت مورد نظر (که مشمول این خطاها شده) هستید یا بازدیدکننده سایت. هیچ کسی دوست نداره موقع باز کردن صفحه سایت با چنین خطاهایی مواجه بشه. یکی از متداول ترین و شاید آزاردهنده ترین خطاهای سری ۴۰۰، ارور ۴۰۳ هست.

البته اگه شما مدیر سایت هستید، باید تصمیم جدی تری برای رفع خطای ۴۰۳ در گوگل داشته باشید تا کاربران سایتتون رو از دست ندید (اگه مدیر سایت هستید حتما تا پایان همراه ما باشید. چون یه پیشنهاد اساسی داریم که بتونید خطاهای سایتتون رو به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید و سئو سایتتون آسیب نبینه).

مقاله دیگر :   نکات حرفه ای دربارهپلتفرم وردپرس

سرفصل های پست

مشکل ۴۰۳ forbidden error چیست؟

خطای ۴۰۳ forbidden error که به معنی ممنوع بودن دسترسی به صفحه هست، یک کد HTTP status از نوع کدهای ۴xx هست و به این معناست که دسترسی به صفحه یا منبعی که شما در تلاش برای رسیدن به اون هستید به دلایل مختلفی امکان پذیر نیست (ممنوع شده). حالا ممکنه این موضوع به دلایل افزایش امنیت سایت، تحریم ها، خرید هاست با تنظیمات نامناسب و یا خطاهای نرم افزاری و یا انسانی باشه.

سرویس دهنده های مختلف وب، خطای ۴۰۳ در گوگل رو به اشکال مختلفی نمایش میدن. من متداول ترین شکل های بروز این ارور رو در پایین فهرست کرده ام. گاهی اوقات صاحب یک وب سایت، شکل نمایش خطای HTTP 403 رو تغییر میده و سفارشی می کنه که البته این کار چندان رایج نیست.

ظاهر شدن خطای ۴۰۳ به چه صورت است؟

هر موقع یکی از عبارت های زیر رو در مرورگر یا نرم افزاری مشاهده کنید، به معنی خطای ۴۰۳ forbidden هست:

۴۰۳ Forbidden

HTTP 403

Forbidden

Error 403

HTTP Error 403.14 - Forbidden

Error 403 - Forbidden

HTTP Error 403 - Forbidden

معنای آن ها به ترتیب:

  • ممنوع ۴۰۳
  • HTTP 403
  • ممنوع
  • ارور ۴۰۳
  • ارور HTTP 403.14 – ممنوع
  • خطای ۴۰۳ – ممنوع
  • ارور HTTP 403 – ممنوع
  • ممنوع: اجازه دسترسی به این سرویس دهنده (سرور) برای شما امکان پذیر نیست

۴۰۳ forbidden error در پنجره مرورگر همونطور نمایش داده میشه که دیگر صفحات وب نمایش داده میشن. خطای ۴۰۳ هم مثل دیگر خطاهای این رده، ممکنه در هر سیستم عامل و در هر مرورگری مشاهده بشه.

در مرورگر اینترنت اکسپلورر “The website declined to show this webpage” بیانگر خطای ۴۰۳ forbidden هست و در عنوان اینترنت اکسپلورر (IE) پیغام ۴۰۳ forbidden error و یا چیزی شبیه به این پیغام رو درج می کنه.

خطاهای ۴۰۳ معمولاَ در نرم افزارهای آفیس هم مشاهده میشن. وقتی که لینک های بازکننده از طریق برنامه های مایکروسافت آفیس، پیامی دال بر اینکه قادر به باز کردن اون URL نیستند یا نمیشه اطلاعاتی رو که مورد نیاز برنامه مایکروسافت آفیس هست دانلود کرد، تولید می کنند، یعنی با ارور ۴۰۳ مواجه شده ایم.

روش رفع خطای ۴۰۳ forbidden در سایت

  1. صفحه رو دوباره بارگذاری (Reload) کنید. گاهی اوقات ارور ۴۰۳ در سایت با یک بار رفرش کردن صفحه رفع میشه. به همین سادگی
  2. یه علت خطای ۴۰۳ می تونه اشتباه وارد کردن آدرس صفحه باشه. پس خطاهای (احتمالی) موجود در URL رو بررسی کنید و از درست بودن نام و پسوند آدرس سایت مطمئن شید. فقط درست بودن آدرس در دایرکتوری کافی نیست. بیشتر وب سایت ها به گونه ای پیکربندی شده اند که امکان باز شدن سایت از طریق دایرکتوری وجود نداره. بنابرای ن وقتی سعی در نمایش یک پوشه به جای صفحه ای خاص رو دارید، مواجه شدن با مشکل ۴۰۳ forbidden طبیعی و قابل انتظاره.

    توجه: این مسئله تا حدودی رایج ترین دلیل برای ارور ۴۰۳ forbidden هست.

  3. کش (یا به فارسی حافظه پنهان) مرورگر رو پاک کنید. شما وقتی وارد سایتی می شید، مقداری از اون سایت در مرورگر شما کش میشه و بنا به دلایلی، بازدید دوباره شما از سایت ممکنه با مشکل ۴۰۳ forbidden مواجه بشه.
  4. یعنی گاهی در یک وب سایت بنابر سیاست های کاری اش مثل افزایش امنیت، در برخی از صفحات خطای ۴۰۳ رخ میده که در این صورت اجازه ویژه ای (برای ورود) لازم هست. با این وجود گاهی به جای آوردن صفحه لاگین از ۴۰۳ forbidden استفاده میشه؛ چرا که صرفا افراد خاص و محدودی وارد میشن.

  5. کوکی های مرورگر رو پاک کنید. به خصوص اگه شما به طور معمول وارد وب سایت خاصی می شید و وارد شدن دوباره شما در آخرین مرحله کار نمی کنه.

    توجه: با وجود اینکه ما از (حذف) کوکی ها سخن به میان آوردیم، اما باید از فعال کردن اون ها برای مرورگرتون و یا دست کم برای وب سایتی که قصد ورود بهش رو دارید اطمینان حاصل کنید. به طور خلاصه، فعال بودن کوکی امری لازم و ضروری محسوب میشه. ولی هر از گاهی باید کوکی مرورگر رو پاک کنید تا شاهد کمترین خطاها باشید.

  6. با وب سایت مورد نظر تماس برقرار کنید. ممکنه که خطای ۴۰۳ در سایت اشتباه تنظیم شده باشه. مثلا برای سایر افرادی که قصد دسترسی به سایت رو دارند تنظیم شده باشه، ولی این مشکل برای شما که باید دسترسی داشته باشید هم رخ داده است که مدیر سایت از این مشکل آگاه نیست. در این صورت تنها کاری که برای رفع ارور ۴۰۳ باید انجام بدید، اینه که به مدیر سایت خبر بدید.

    نکته جالب: در توییتر معمولا زمانی که یک سایت به طور کامل Down (یا اصطلاحا خوابیده) میشه، به ویژه اگه سایت Down شده جزو وب سایت های محبوب و پرمخاطب باشه، مملو از بحث هایی در قالب توییت میشه و اگه مثلا شما به چنین مشکلی خوردید، در سایت های بزرگ می تونید به توییتر سر بزنید و با یک جستجو به اطلاعات لازم درباره خطاهای اخیر در اون سایت می رسید. مثلا میشه از هشتگ هایی مثل #websitedown در توییتر برای پیدا کردن یک سایت خاص استفاده کرد. به عنوان مثال زمانی که سایت فیسبوک برای مدت کوتاهی Down شد، هشتگ facebookdown در این شبکه اجتماعی مورد استفاده زیادی قرار گرفت. یا سایت آمازون هم در این شبکه اجتماعی مورد هدف کاربران گرفته و با هشتگ amazondown توییت های بسیاری رو می بینیم. در واقع این روش، ترفندی عالی برای اطلاع از وضعیت سایت هایی ست که Down شده اند (البته به جز خود توییتر)

  7. این امکان هم وجود داره که آدرس IP عمومی شما یا کلِ ارائه دهنده خدمات اینترنتیِ شما در لیست سیاه قرار گرفته باشه.

  8. بعداَ مراجعه کنید. هنگامی که شما تشخیص دادید که آدرس صفحه ای که در پی دسترسی بهش هستید درسته و خطای HTTP 403 توسط افرادی غیر از شما هم مشاهده شده، تنها راهکار مفید اینه که بعدا وارد وب سایت مورد نظر بشید تا ایراد مورد نظر توسط مسئولان سایت برطرف بشه.
  9. رفع ارور ۴۰۳ در گوگل امکان پذیر نیست. از اونجایی که بعضی از سایت های خارجی، برخی از آی پی ها رو تحریم کرده اند، وقتی وارد بعضی از صفحات google می شیم به خطای ۴۰۳ forbidden برمی خوریم که تنها راه حل، استفاده از VPN یا سایر ابزارها جهت تغییر IP هست. توجه داشته باشید که اگه شما یک بار وارد سایت شده باشید و بعد با این خطا رو به رو شده و VPN روشن کرده باشید و دوباره این خطا رو مشاهده کنید، به این معناست که کوکی و کش داخل مرورگر مانع رفع ارور ۴۰۳ میشه که باید ابتدا اون ها رو پاک کرده و سپس دوباره با VPN تست کنید.

    این مشکلات در سرویس هایی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل ادوردز، GTM و سایر ابزارهای کاربردی گوگل برای کاربران با IP ایران متاسفانه وجود داره و یکی از چالش های متخصصین سئو در استفاده از این ابزارها محسوب میشه.

  10. نحوه رفع error 403 در گوگل پلی استور هم به همین شکل هست و ابتدا باید کش موجود در گوگل پلی رو پاک کنید و سپس توسط یک نرم افزار وی پی ان (یا قـنــد/شــکـن ) وارد پلی استور بشید تا شاهد این خطا نباشید.
  11. برای حل خطای ۴۰۳ در وردپرس و یا جوملا چند راه حل دیگر هم وجود داره. زمانی که خطای forbidden در سایت وردپرس رخ میده، پیشنهاد میشه همه افزونه ها رو موقتا غیرفعال کنید، سپس بررسی کنید و ببینید که آیا ارور ۴۰۳ همچنان پابرجاست یا نه؛ اگه نبود به این معنا هست که یک یا چند افزونه WordPress شما مشکل ساز هستند و یا تداخل دارند و باید تک تک افزونه ها رو بررسی کنید (یکی یکی غیرفعال کنید) تا متوجه بشید مشکل از کدوم افزونه بوده.

    ۴۰۳ در صفحه ورود وردپرس در هاست نت افراز: برخی از هاستینگ های ایرانی مثل شرکت نت افراز به دلایل امنیتی کاری کردن که وقتی با آی پی غیرایران قصد ورود و لاگین به سایت وردپرسی خودتون رو دارید به شما ۴۰۳ نشون میده و اگر نرم افزار تغییر آی پی خودتون رو خاموش و غیرفعال کنید این مشکل به سادگی حل میشه و بعد لاگین دوباره می تونید نرم افزار رو فعال کنید.

  12. البته برای رفع ارور ۴۰۳ در وردپرس، جوملا، دروپال و یا هر سایتی که بر روی سرورهای آپاچی (Apache) قرار داره یک راه حل دیگه هم هست و اون اینه که کدهای موجود در htaccess. رو به شکل موقت غیرفعال کنید و سپس بررسی کنید خطا رفع شده یا نه.
  13. گاهی این مشکل ۴۰۳ در سمت Cloudflare هم رخ میده و به دلیل تداخل با هاست شما، ممکنه شاهد این باشید که بعد از فعال سازی سایت در کلودفلیر این خطا ایجاد بشه.

آیا هنوز هم با پیغام های خطای ۴۰۳ مواجه هستید؟

هر چند برخی از راهکارهای خطاهایی مثل ارور ۴۰۰ و ارور ۴۰۱ همانند هم بودند، ولی مطالعه اون ها رو به شما توصیه می کنیم.

اگه شما مدیر سایت وردپرسی هستید و هنوز مشکل ۴۰۳ error رو برطرف نکردید، پیشنهاد می کنم این لینک رو بخونید.

جمع بندی + توصیه مهم برای مدیران سایت

هر چند شاید فکر کنید خطای forbidden 403 ربطی به سئو سایت نداشته باشه، ولی تنظیمات نادرست سایت می تونه تجربه کاربری نامناسبی رو به وجود بیاره. از طرفی ممکنه به دلیل تنظیمات اشتباه، بروز مشکل ۴۰۳ در سایت و مخصوصا صفحات مهم مثل لندینگ پیج، باعث عدم افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل بشه که این ارتباط مستقیمی با کاهش اثر بازاریابی آنلاین در کسب و کار شما داره. پس به عنوان مدیر سایت، باید بتونیم خطاهای سئو رو مدیریت کنیم و قبل از اینکه ربات گوگل یا بازدیدکننده ها متوجه این خطاها بشن، اون ها رو برطرف کنیم. اما چطور می تونیم چنین آگاهی خوبی از وضعیت سایت داشته باشیم و مشکلات رو به سرعت تشخیص بدیم؟

امیدواریم تونسته باشیم با انتشار مقالات سئو قدمی موثر در این راه برداریم. متنظر نظرات و تجربیات شما در این موضوعات هستیم.

اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه

هنوز مشکل دارید؟! در نظرات مطرح کنید

ادامه مقاله در سایت منبع